کارآفرین فردی است که یک کسب‌وکار جدید ایجاد می­کند، خطرات زیادی را متحمل می‌­شود و از بازخوردها و نتایج مثبت زیادی نیز بهره­‌مند می­‌شود. فرآیند راه‌­اندازی یک کسب‌وکار به عنوان کارآفرینی شناخته می‌­شود. فرد کارآفرین معمولاً به عنوان یک مبتکر و منبعی برای ایده‌­ها، کالاها، خدمات و یا رویه‌­های جدید شناخته می‌­شود. کارآفرینان با استفاده از مهارت­‌ها، ابتکارات و خلاقیت­‌های لازم برای پیش­بینی نیازها و ارائه ایده‌­های خوب و جدید به بازار، نقش کلیدی در هر اقتصادی ایفا می­‌کنند.

کارآفرینان بزرگ از همه اقشار جامعه هستند. همواره به این نکته اشاره شده است که “هیچ مشخصات شخصیتی واحدی برای کارآفرینان وجود ندارد، و مهم است که به جای تمرکز بر فرد، به تیم کارآفرینی توجه شود”. و در حالی که این موضوع تا حدودی درست است، اما ویژگی‌­های خاصی وجود دارد که برای کارآفرینان هنگام شروع و رهبری یک سرمایه­‌گذاری بسیار مهم است. با یک نقشه راه قوی، مهارت­‌های مهم و هشت ویژگی ضروری یک کارآفرین، آن­چه را که برای تبدیل شدن به یک صاحب کسب‌وکار موثر لازم است، خواهید داشت. در این­جا 8 ویژگی مشترک کارآفرینان موفق آورده شده‌است.

8 ویژگی کارآفرینان موفق

1.رهبری

یکی از مهم­ترین ویژگی­‌های یک کارآفرین، توانایی رهبری است. یک کارآفرین باید به‌عنوان رئیس شرکت، مدیر تیم خود، و پیشگامی که همه را با نزدیک شدن به زمان راه‌اندازی ایده­‌ها آماده می­‌کند، عمل کند. همچنین باید در هنگام صحبت با سرمایه­‌گذاران و یا صحبت با مطبوعات، سکان هدایت را در دست بگیرد.

2. آینده­‌نگری

کارآفرینانی که مسیرهای جدیدی را در پیش می­‌گیرند، همیشه یک چشم­‌انداز در ذهن خود دارند. چرا که بیشتر سرمایه­‌گذاران به دنبال سطوح چشمگیر نوآوری هستند که می­تواند محصولات موجود را بهبود بخشد یا چیزی کاملاً جدید را به بازار بیاورد. به همین دلیل هر کارآفرین با توجه به نوع خدمات و محصولاتی که دارد، بهتر است آماده باشد تا به سرمایه‌گذاران و مشتریان نشان دهد که چه مواردی در چشم­‌انداز او در آینده موردنیاز خواهد بود.

3. مثبت بودن

مرز باریکی بین خوش‌بین بودن و مثبت­‌اندیشی وجود دارد و بهترین کارآفرینان می‌دانند که چگونه با دقت در آن قدم بردارند. به هر حال، مثبت­‌اندیشی چیزی فراتر از شاد بودن یا ارائه تأیید مداوم است. در دنیای استارت‌آپ، مثبت‌اندیشی به معنای یافتن فرصت‌های یادگیری در آزمایش‌های شکست‌خورده، پرسیدن سؤال به‌جای مقصر دانستن افراد و حفظ اعتماد به نفس است، حتی زمانی که کار سخت‌تر می‌شود.

4. تمایل به ریسک

ایجاد یک کسب‌وکار به ندرت فرآیند آسانی است و حتی کارآمدترین استارت آپ­ها نیز با مشکلات متعددی در مسیر مواجه خواهند شد. هر کسب‌وکار با هر نوع هدفی، سهم عادلانه­‌ای از خطرات را دارد. به عنوان یک کارآفرین، باید مایل به پذیرش این خطرات باشید، اما نباید کورکورانه این کار را انجام دهید. در عوض، دقت لازم را انجام دهید و به تیم متخصص خود تکیه کنید تا به شما کمک کنند تا از سخت‌­ترین مراحل راه­‌اندازی یک شرکت عبور کنید. کارآفرینی اغلب با ریسک همراه است. در حالی که درست است که راه­‌اندازی یک کسب‌وکار، مستلزم ریسک­پذیری یک کارآفرین است، اما کارآفرینان باید اقداماتی را برای به حداقل رساندن آن انجام دهند. کارآفرینانی که به طور فعال رابطه بین ریسک و پاداش را مدیریت می‌کنند، شرکت‌های خود را در موقعیتی قرار می‌دهند که از مزیت‌های متعددی بهره ببرند. کارآفرینان موفق در مواجهه با سطوحی از ریسک برای به دست آوردن پاداش تلاش خود راحت هستند. با این حال، تحمل ریسک آن­ها به شدت با تلاششان برای کاهش آن مرتبط است.

5. پایداری

در حالی که بسیاری از کارآفرینان موفق با مسئله احتمال شکست راحت هستند، اما این موضوع به این معنی نیست که به راحتی تسلیم می­‌شوند؛ بلکه شکست را فرصتی برای یادگیری و رشد می‌­دانند. در طول فرآیند کارآفرینی، بسیاری از فرضیه‌ها اشتباه می‌شوند و برخی از سرمایه‌گذاری‌ها به کلی شکست می‌خورند. بخشی از فرآیندی که یک کارآفرین را موفق می­کند، تمایل آن­‌ها به درس گرفتن از اشتباهات، ادامه دادن سؤالات و پافشاری تا رسیدن به هدف است. تأسیس یک شرکت به چیزی بیش از تمرکز و انگیزه نیاز دارد. یک کارآفرین، باید سرسخت باشد، دائماً اهداف خود را بازتعریف کند و در مسیر دستیابی به اهداف بماند. به عنوان یک صاحب کسب‌وکار، کارآفرین همچنین باید بداند که می­‌خواهد به چه چیزی برسد و به اندازه کافی مصمم باشد تا غیرممکن­‌ها را محقق کند.

6. نوآوری و خلاقیت

بسیاری این عقیده را دارند که نوآوری با کارآفرینی همراه است. این تصور اغلب درست است. برخی از موفق‌ترین استارت ‌آپ‌ها محصولات یا خدمات موجود را در نظر گرفته‌اند و آن‌ها را به شدت بهبود داده‌اند تا نیازهای در حال تغییر بازار را برآورده کنند. نوآوری مشخصه­ای است که برخی کارآفرینان دارند، اما نه همه. خوشبختانه، این یک نوع ذهنیت استراتژیک است که می‌­تواند پرورش یابد. با توسعه مهارت‌های تفکر استراتژیک خود، می‌توانید به خوبی مجهز شوید تا فرصت‌های نوآورانه را شناسایی کرده و سرمایه­‌گذاران را به ایده­‌های خود جذب کنید. برای این­که یک کارآفرین موفق باشید، باید بی‌پایان خلاق باشید و مدام در تلاش باشید تا یک رویکرد جدید را امتحان کنید یا به دنبال پاسخی متفاوت برای یک سؤال رایج باشید.

7. انگیزه داشتن

موفق­‌ترین بنیان­گذاران استارت آپ­ها به مقدار نامحدودی از عزم و اراده نیاز دارند. آن­‌ها در ایجاد انگیزه برای انجام کارهای بیشتر، سخت‌تر کار کردن و عملکرد بهتر مهارت زیادی دارند. آن­‌ها علاوه بر این­که خود انگیزه بالایی دارند، می­‌دانند چگونه دیگران را برای دستیابی به اهداف بلند پروازانه و کشف فرصت‌­های جدید راهنمایی کنند.

8. پذیرش شکست

علاوه بر مدیریت ریسک و تصمیم­‌گیری حساب ­شده، کارآفرینی به سطح خاصی از پذیرش شکست نیاز دارد. تخمین زده می‌­شود که نزدیک به 75 درصد استارت آپ‌­های جدید شکست می‌­خورند. در حالی که می­توان از بسیاری از این خطرات اجتناب کرد، برخی نیز اجتناب­‌ناپذیر هستند. با وجود این، کارآفرینان موفق باید خود را برای شکست آماده کنند و به جای این­که اجازه دهند ترس از شکست آن­‌ها را از جلو رفتن باز دارد، قادر به پذیرفتن احتمال شکست باشند.

کارآفرینی یک تلاش بلندمدت است و کارآفرینان باید از ابتدا تا انتها روی این فرآیند تمرکز کنند تا موفقیت بلند مدت را تضمین کنند. کارآفرینی هم یک چالش و هم یک فرصت عالی است و برای موفقیت به ویژگی­‌های خاصی نیاز دارد. هیچ راه درست یا غلطی برای کارآفرین شدن وجود ندارد. ویژگی­‌ها و رفتارهایی مانند آزمایش، پشتکار و نوآوری را می­توان با گذشت زمان، تجربه و آموزش توسعه داد. تا زمانی که روحیه کارآفرینی داشته باشید، می‌توانید در طول سفر خود از فرصت‌­ها استفاده کنید و بر چالش‌­های مختلف غلبه کنید.

چقدر این پست برای شما مفید بود؟

برای رای دادن روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازها 5 / 5. شمارش امتیازها: 1

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.