رابط کاربری و تجربه کاربری چیست؟

Ux مختصر شده User Experience و به معنای تجربه استفاده کاربران و Ui مختصر شده User Interface به معنای رابط کاربری است. هر دو مورد در کسب‌وکارها و فروش محصولات در سایت و اپلیکیشن، نقش اساسی دارند اما با توجه به نام آن‌ها نقش آن‌ها کمی متفاوت از یکدیگر است.

رابط کاربری چیست؟

منظور از User interface طراحی گرافیکی برنامه است. رابط کاربری شامل دکمه‌هایی که کاربر بر روی آن کلیک می‌کند, متن‌هایی که می‌خواند, عکس‌ها, و کلیه چیزهایی است که کاربر با آن برخورد می‌کند، آن‌ها را می‌بیند و از آن‌ها استفاده می‌کند. انیمیشن‌ها, اطراف صفحه نمایش و تغییرات صفحه نیز جز رابط کاربری هستند به طور خلاصه هر چیزی که نمایش و طراحی شود جز رابط کاربری است. طراحان رابط کاربری وظیفه طراحی این دکمه‌ها, رنگ‌ها, متن‌ها و انیمیشن‌ها را دارند. طراح Ui همان گرافیست هست که کار آن مطمئن شدن از جذاب بودن محیط سایت یا اپلیکیشن است.

تجربه کاربری چیست؟

User Experience یا UX به رفتار و حس مشتری هنگام استفاده از سایت یا اپلیکیشن اشاره دارد. اینکه تجربه کار با فروشگاه اینترنتی ساده و یا پیچیده و حوصله سر بر است؟ آیا کاربر هنگام استفاده از سایت می‌تواند احساس نزدیک شدن به اهداف خود را پیدا کند یا فقط احساس تلاش بیهوده به او دست می دهد.

با توجه به توضیحات بالا طراحان UX نیز به نوعی همان طراحان UI شناخته می شوند و به خاطر همین مردم در تشخیص بین طراح UX  و UI گیج می شوند. به طور ساده طراح UX ساخت و ساز UI را مشخص می کند. چگونه قسمت های مختلف مدیریت و به هم متصل شوند.

ارتباط رابط کاربری و تجربه‌ کاربری

همانطور که توضیح داده شد طراح تجربه کاربری مشخص می‌کند سیستم چگونه رابط کاربری طراحی کند و طراح رابط کاربری مشخص می کند UI سیستم چگونه به نظر بیاید. این پروسه هم کارایی بالا را نیازمند است و هر دو طراح باید در کنار هم بر روی آن کار کنند زمانی که تیم تجربه‌کاربری بر روی این کار میکند که دکمه‌ها و متن‌ها کجا باشند و چطور کار کنند. تیم UI شکل نمایش آن‌ها را طراحی می‌کنند.

نقش رابط کاربری و تجربه کاربری در افزایش بازدید و فروش

امروزه پرداخت‌های آنلاین و خریدهای اینترنتی از فروشگاه اینترینی بخش بزرگی از بازار جهانی را تشکیل می دهد. در صورتی که بخواهید فروشگاه اینترنتی داشته باشید ابتدا باید ظاهر جذابی برای آن طراحی کرده و کار با آن را ساده بکنید در ادامه برخی از فواید استفاده از رابط کاربری و تجربه کاربری را بررسی خواهیم کرد.

1- طراحی مثل آشپزی است

مشهور شدن و به موفقیت رسیدن فروشگاه اینترنتی شما کمی زمان‌بر خواهد بود و نیازمند پشتکار است. برای طراحی سایت خود باید زمان بگذارید, سایتی موفق خواهد بود که با توجه و تحقیق در مورد رفتار کاربران ساخته شود.

در هنگام ساخت فروشگاه اینترنتی باید توجه کامل به مخاطبان خود داشته باشید و با توجه به سن, جنسیت, حرفه, مکان جغرافیایی , مذهب و … مخاطبین  سایت فروشگاه اینترنتی را طراحی کنید و این سایت باید در عین سادگی کار کردن با آن, جذاب و زیبا باشد.

2- آنچه را می‌بینید می‌پسندید

شرکت اپل بهترین مثال برای این موضوع است. دلیل اصلی موفقیت شرکت اپل تجربه کاربری محصولات است. کار با همه چیز ساده است شما به راحتی می‌توانید چیزی را که می‌خواهید در گوشی پیدا کنید و با آن کار کنید. علاوه بر آن استفاده از رابط کاربری زیبا باعث شده تا طراحی شرکت اپل به استانداردهای دنیای تکنولوژی تبدیل شود. در صورتی که محصولات خود را با تجربه کاربری و رابط کاربری خوبی طراحی کنید مطمئن باشید که مشتریان زیادی را جذب خواهید کرد و فروش خوبی از محصولات خود خواهید داشت.

3- رنگ

هر رنگ می‌تواند به پتانسیل فروش محصولات به هر گروه از مخاطبان کمک کند. رنگ مهم است زیرا باعث می‌شود بازدید کنندگان شما حس کنند که به جای درستی مراجعه کرده‌اند. برای مثال وبسایت‌هایی که محصولات جدی را به فروش می‌رسانند معمولا تم مشکی دارند. وبسایت‌هایی که برای دخترها طراحی می‌شوند معمولا صورتی هستند و… رنگ‌ها نوعیت فروشگاه اینترنتی را برای کاربر مشخص می‌کند در صورتی که رنگ سایت خود را با توجه به مخاطبین خود برگزینید مطمئن باشید در کار خود موفق‌تر خواهید بود.

4- طراحی مناسب باعث فروش بهتر می‌شود

در صورتی که محصولات، طراحی مناسبی داشته باشند نوع دیدگاه را عوض خواهد کرد و تمرکز فروشگاه را از مرکزیت کردن فروش محصولات به مرکزیت کردن مشتری تغییر می دهد. درک کامل مشتری و چیزی که مشتری به آن نیاز دارد باعث می‌شود تا محصولاتی را طراحی کنید که رابط کاربر و تجربه‌کاربر مناسب داشته و مشتری علاقه به خرید آن داشته باشد. بنابراین با سرمایه کمتری فروش بیشتری خواهید داشت.

5- طراحی مناسب می‌تواند هزینه ساخت را کمتر کند

رابط کاربری و تجربه کاربری تاثیر زیادی بر روی هزینه نهایی دارد. در صورتی که محصولات را با UX و UI خوبی طراحی کنید باعث می‌شود تا مشتری دقیقا همان چیزی را که میخواهد بدست آورد و سرمایه خود را صرف تولید محصولاتی که خواستاری ندارد نمی‌کنید.

6- آوازه طراحی خوب به گروه بزرگتری از مخاطبان می‌رسد

رسانیدن نام برند و محصولات به گروه بزرگتری از مخاطبان با استفاده از طراحی خوب نه تنها باعث می‌شود فروش و جذب مخاطب بیشتری داشته باشید بلکه باعث مشهورتر شدن نام برند شما و در نهایت بالا رفتن ارزش محصولات برند خواهد شد.

7– رابط کاربری و تجربه کاربری خوب باعث ایجاد شوق و شور می‌شود

یک طراحی خوب به دانش بالا در این موضوع، آنالیز مشتریان و .. نیاز دارد اما ساده‌ترین راه موفقیت ایجاد شوق و شور در مشتری است. ایده‌های جدید استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته تاثیر مستقیمی بر روی جذب مشتری بیشتر و فروش محصولات و بالا بردن ارزش برند دارد.

جمع بندی

امروزه طراحان UX و UI اهمیت خاصی برای برندها دارند. آن‌ها می‌توانند ارزش کسب‌وکار را بالا ببرند. دنیا در حال تغییر است و در حال حاضر نوع طراحی محصولات و ساده بودن کار با آن‌ها، مورد توجه تعداد بیشتری از مخاطبان قرار گرفته است. در صورتی که صاحب فروشگاه اینترنتی هستید سعی کنید از رابط کاربری و تجربه کاربری مناسبی استفاده کنید تا کاربران بیشتری را جذب کرده و فروش محصولات خود را افزایش دهید.

چقدر این پست برای شما مفید بود؟

برای رای دادن روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازها 0 / 5. شمارش امتیازها: 0

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.