سبک زندگی کارآفرینی چه گونه است؟

چرخه زندگی کارآفرینی در کسبوکارهای مختلف، چه از راه­‌اندازی یک کسب‌وکار در یک گاراژ گرفته و چه برای فعالیت‌­های شرکتی، یکی است. در همه انواع کارآفرینی، یک کارآفرین فرصتی ویژه را می‌­یابد، سازمانی را برای پیگیری آن ایجاد، منابع مورد نیاز برای عملی کردن ایده خاص خود را جمع­‌آوری و یک برنامه عملی را با برنامه‌ریزی اجرا می­کند. همچنین تمامی ریسک­‌های موجود در مسیر را می­‌پذیرد.  

کارآفرینان به طور مستقیم در رابطه متقابل پویا و بسیار پیچیده بین مدیریت مالی و استراتژی کسب‌وکار درگیر هستند. این تفاوت مهمی است که مدیریت کارآفرینی را از تمام شیوه های مدیریت کسب و کار متمایز می­کند. بسیاری از مردم تصور می‌­کنند که کارآفرینان ترکیب نادری از مهارت، شانس و هوش دارند و این موضوع باعث موفقیت بالقوه آنان می­شود. اما زندگی کارآفرینی کمتر در رابطه با مهارت و بیشتر در رابطه با اراده و انگیزه بسیار بالا است. بیشتر کارآفرینانی که موفق هستند، یک چیز مشترک با یکدیگر دارند؛ عزم و اراده.  البته که کارآفرینان مطمئنا باید در زمینه­‌های خاصی مهارت داشته باشند، اما موردی که کارآفرینان را از دیگر افراد متمایز می­کند چیز عمیق‌تری است که میتوان از آن به عنوان جاه­‌طلبی، اراده و پشتکار بالا یاد کرد.

ویژگی‌های مورد نیاز کارآفرینی

یکی از اصلی‌ترین ویژگی­‌های سبک زندگی کارآفرینی داشتن نظم (discipline) بالا است. نظم داشتن می‌تواند به شما در رسیدن به موفقیت به عنوان یک کارآفرین کمک قابل توجهی کند. از کارآفرینان انتظار می‌رود که مستقل کار کنند، اهداف خود را تعیین کنند و بر مشکلات مختلف با برنامه‌­ریزی درست غلبه کنند. برای انجام این کارها به خوبی، داشتن نظم و برنامه مشخص، یکی از ویژگی­‌های ضروری است. به همین دلیل لازم است تا یک اخلاق کاری ایجاد کنید که عزم شما را در سخت کار کردن برای رسیدن به اهداف حرفه­‌ای خود تقویت کند. به خاطر داشته باشید که بسیاری از کارآفرینانی که استارت‌آپ‌های موفقی ایجاد کرده‌اند، زمان بیشتری را نسبت به بسیاری از کارمندان خود در محل کار خود صرف کرده‌اند.

اهمیت برنامه‌­ریزی در کارآفرینی

بنجامین فرانکلین نقل ­­قولی دارد که می­‌گوید: “اگر در برنامه­‌ریزی شکست بخورید، برای شکست برنامه‌­ریزی کرده‌­اید.” برنامه­‌ریزی بخش مهمی از بسیاری از جنبه­‌های زندگی ما است و به ویژه در تجارت امری ضروری است. موفقیت اغلب به طور تصادفی به دست نمی‌­آید، بلکه مستلزم تمایل به برنامه‌­ریزی و انجام کار است. این امر به ویژه برای کارآفرینان صادق است، زیرا ایجاد یک طرح تجاری می­تواند به آن­‌ها کمک کند تا مهارت‌­های لازم برای موفقیت را تعیین کنند. آن­‌ها می­‌توانند به شما کمک کنند تا نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنید، استراتژی­‌هایی را که قرار است اجرا کنید را تعیین کنید و ایده­‌های خود را به طور موثر منتقل کنید. هنگامی که اهمیت برنامه­‌ریزی در کارآفرینی را درک کردید، برای ایجاد طرح خود مناسب‌­تر هستید.

عناصر کلیدی برای برنامه­‌ریزی تجاری

سه عنصر اصلی برای یک طرح تجاری وجود دارد:

  1. مفهوم کسب‌وکار: جایی که در مورد صنعت، ساختار کسب‌وکار، محصولات یا خدمات خود و برنامه­‌های خود برای کسب‌وکار موفق بحث می­‌کنید.
  2. بخش بازار: جایی که شما مشتریان بالقوه را در بازار هدف خود تجزیه و تحلیل می‌کنید: چه کسی و کجا هستند، چه چیزی باعث می‌شود آن‌­ها محصولات و خدمات را بخرند، و بسیاری از موارد دیگر. علاوه بر این، در مورد رقبای خود و نحوه شکست دادن آن­‌ها بحث می‌کنید.
  3. بخش مالی: شامل درآمد و صورت جریان وجوه نقد، ترازنامه و آنالیزهای مالی مختلف است. ممکن است لازم باشد از یک نرم‌­افزار حسابداری برای کمک استفاده کنید.

برای تفکیک بیشتر این موضوع، برنامه ها باید شامل هفت جزء کلیدی باشند:

  • خلاصه اجرایی
  • شرح کسب‌وکار
  • استراتژی‌های بازاریابی
  • تحلیل رقابتی
  • طراحی و برنامه‌ریزی برای توسعه
  • برنامه عملیات و مدیریت
  • عوامل مالی
برنامه‌ریزی و کارآفرینی

چه کسانی به یک برنامه تجاری نیاز دارند؟

  • استارت‌آپ‌ها

رایج‌ترین کسب‌وکارهایی که در حال نوشتن برنامه‌هایی هستند، آن‌هایی هستند که تازه شروع به کار کرده‌اند و به دنبال سرمایه‌های جدید هستند. بسیاری از شرکت‌های موفق کار خود را با گذاشتن قلم روی کاغذ و نوشتن برنامه‌ای شروع کرده‌اند که سرمایه‌گذاران را متقاعد می‌کرد تا منابع مورد نیاز برای اجرای طرح­‌های مختلف را در اختیار آن­‌ها بگذارند.

  • شرکت‌های باسابقه در جستجوی کمک

شرکت‌های باسابقه نیز ممکن است برنامه‌هایی را برای به دست آوردن بودجه برای رشد خود، تهیه کنند؛ چرا که ممکن است به دنبال مقادیر بیشتری پول از طرف سرمایه‌گذارانی باشند که مایل به تامین مالی آن­‌ها هستند. علاوه بر این، آن‌ها ممکن است احساس کنند که برای مدیریت کسب‌وکاری که در حال حاضر به سرعت در حال رشد است، به یک برنامه مکتوب نیاز دارند.

استارتاپ‌ها و تدوین طرح کسب‌وکار

برنامه‌­ریزی کلیدی است

اگرچه موفقیت یا شکست کسب‌وکار شما ممکن است به عواملی خارج از کنترل شما بستگی داشته باشد، برنامه‌­ریزی و آینده‌­نگری می­تواند به شما کمک کند تا برای موقعیت‌­های سخت یا حتی فاجعه‌­بار آماده شوید و از به وقوع پیوستن آن‌­ها اجتناب کنید. هنگامی که کسب‌وکار خود را در جایگاه خاص خود اداره می­‌کنید، از توانایی­‌هایی که به شما داده شده‌است استفاده کنید تا یک طرح کسب‌وکار را ایجاد کنید که مناسب شما و شرکتتان باشد. کارآفرینی که برنامه‌­ریزی می­کند به احتمال زیاد با مشکلات اداره یک کسب‌وکار با اطمینان و سهولت بیشتری روب­رو خواهد شد. شما نمی‌­توانید بسیاری از کارها را بدون برنامه­‌ریزی واقعی و عملی کردن آن انجام دهید. برای مثال، مدیریت مسئولانه پول برای موفقیت کارآفرینی بسیار مهم است. صرفه­‌جویی و مخارج دقیق متناظر با منابع فعلی، شما را مجهز می­‌کند تا با بزرگ­تر شدن کسب‌وکارتان در آینده، مسئولیت­‌های بزرگ­تری را بر عهده بگیرید. چنین تفکری نشان­دهنده رهبری عاقلانه و عزم راسخ برای اداره کسب‌وکار شما به شیوه‌ه­ای منظم است. این شما را برای پیشرفت در دنیای حرفه­‌ای و همچنین سایر جنبه­‌های زندگی آماده می­کند.

چقدر این پست برای شما مفید بود؟

برای رای دادن روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازها 5 / 5. شمارش امتیازها: 1

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.