مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش_سالن رازی
27 اردیبهشت ماه 1401

گفتمان درباره نمایشگاه کیتکس 2022_ فرصت‌ها و تهدیدها

چهارمین نشست از سری جدید نشست‌های تعاملی “در مسیر کارآفرینی” سه‌شنبه 1401/02/27 در محل همایش‌های بین المللی کیش_سالن رازی به همت شتابدهنده رادمان کیش و حمایت سازمان منطقه آزاد کیش و مدیریت فناوری اطلاعات سازمان، با راهبری آقای امیرمیثم گیاهی برگزار گردید.
آقایان امیر سوداگران(مدیریت فناوری اطلاعات سازمان منطقه آزاد کیش)، محمد شکاری( هم‌بنیانگذار اینفوگرام )، حسین خسروی(مدیر عامل سرمایه‌گذاری ادونچرز و هم‌بنیانگذار ویکست) و جناب آقای مشیری (بنیانگذار خانه بومیان کیش) از مهمانان سخنران این نشست بودند.
ابتدا مهندس امیرمیثم گیاهی ضمن تشکر از همراهی بی نظیر علاقه‌مندان، حضور این سری افراد را دلیل تداوم و بهتر شدن هرچه بیشتر این رویدادها دانستند. ایشان همچنین با عرض خسته نباشید از آقای سوداگران مدیریت محترم فناوری اطلاعات سازمان منطقه آزاد کیش بابت برگزاری دومین نمایشگاه فناوری اطلاعات کیتکس کیش، تشکر کردند و ادامه‌دار بودن این نمایشگاه را راهی برای توسعه کیش به عنوان شهر هوشمند دانستند.
آقای گیاهی اظهارات خود را به شرح زیر بیان نمودند:” امروز سی‌وچهارمین نشست کارآفرینی است و شاهد حضور جمعی از علاقه‌مندان به این حوزه هستیم. هدف ما از برگزاری این نشست‌ها ، ایجاد تعامل و هم‌افزایی میان تمامی کارآفرینان و فعالین اقتصادی، فرهنگی و کیشوندان بوده است. در این مدت سعی کردیم مفاهیم پایه کارافرینی را آموزش دهیم و رویکرد ما گذر از کارآفرینی سنتی و آشنایی با کارآفرینی مدرن یا همان اکوسیستم استارتاپی است. مهمترین اتفاق اخیر در کیش برگزاری نمایشگاه کیتکس بود که در تاریخ 19 الی 22 اردیبهشت ماه 1401 در محل نمایشگاه‌های بین المللی کیش برگزار شد. این نمایشگاه مانند یک جرقه بود که نکات بسیار مهمی را به ما یادآوری کرد. ما به عنوان فعالین اکوسیستم کارآفرینی در کیش باید ضعف‌ها و کمبود زیرساخت‌ها را در این نمایشگاه شناسایی کنیم و برای حل و جبران آن‌ها در نمایشگاه کیتکس2023 از همین امروز برنامه‌ریزی و تلاش کنیم. هم زمانی برگزاری این نمایشگاه با نمایشگاه اینوتکس در تهران یکی از مهمترین اتفاقات بود. ما باید تمام تلاشمان در راستای اعلام آمادگی برای میزبانی اینوتکس باشد تا شاهد گردهمایی تمامی بازیگران معروف و قدرتمند اکوسیستم استارتاپی در کیش باشیم. جای خالی بازیگران مهم اکوسیستم استارتاپی(اسنپ، دیجی‌کالا، آپارات…)، بسیاری از vcها، شتابدهنده‌ها و…به شدت احساس میشد. اگر می‌خواهیم کیش را نماد شهر هوشمند بدانیم باید تلاش کنیم تا این هوشمند بودن را در تمامی ارکان شهر کیش نمایان کنیم.”
آقا سوداگران در خصوص برگزاری نمایشگاه کیتکس اظهار نمودند:” برگزاری نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات کیش(کیتکس2022) در این ابعاد و با ناهماهنگی‌هایی که در تاریخ برگزاری وجود داشت کار بسیار پیچیده ای بود که در نهایت با همکاری و هم‌افزایی که از طرف تمامی افراد و شرکت‌های حاضر صورت گرفت توانست در حد انتظار و مثمر ثمر واقع شود. در این نمایشگاه شرکت‌های فعال مخابراتی، دانش‌بنیان، امنیت شبکه و استارتاپی از هجده شهر کشور گرد هم آمدند و علاوه بر شبکه‌سازی توانستند محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارند. در این نمایشگاه ارائه‌ی خدمات محوریت B2B داشتند. این نکته را باید درنظر گرفت که این نمایشگاه خود در مراحل اولیه است و باید به بلوغ برسد ولی ما تمام تلاشمان مبنی بر گسترش دادن و بهبود روند برگزاری کیتکس‌های آتی است.”
آقای خسروی درباره نمایشگاه بیان نمودند:” کیتکس نمایشگاهی متشکل از شرکت‌های فناوری اطلاعات و استارتاپی بود. برای رشد و تقویت اکوسیستم استارتاپی در کیش نیازمند برگزاری نمایشگاه، با محوریت کامل شرکت‌های استارتاپی هستیم. ما باید ورود تمام بازیگران اکوسیستم نوآوری و استارتاپی را به کیش فراهم کنیم. ما در مجموعه ویکست و ادونچرز با سابقه‌ای که در برگزاری نمایشگاه‌های آنلاین و فیزیکی داریم آمادگی کامل را در اجرای این نمایشگاه اعلام می‌کنیم.”
آقای مشیری تشریح کردند:” ایجاد هر تغییر و ورود تکنولوژی باید با فرهنگ سازی و بومی شدن همراه باشد. توجه به امکان تداوم یک تکنولوژی بسیار مهم و حائز اهمیت است. نیاز شناسی باید کامل درک شود و طبق آن برنامه‌ریزی در جهت اجرای پروژه‌های جدید صورت پذیرد.”
آقای شکاری که مهمان ویژه این نشست بودند درباره چگونگی شکل گیری اینفوگرام توضیح دادند:” با تغییر و تحول در دنیای دیجیتال و در دنیایی که نیازهای روزانه در همین دنیای دیجیتال پوشش داده می‌شود، ما این نیاز را خیلی زود تشخیص دادیم وارد فضای دیجیتال شدیم. با راه‌اندازی آکادمی اینفوگرام دانش خود را با بقیه افراد به اشتراک گذاشتیم و پس از آن بوت کمپ دیجیتال مارکتینگ را استارت زدیم. محتوا در ایران حوزه‌ای جوان هست و در کیش می‌تواند بسیار تازه و دارای ظرفیت خوب باشد. کیش می‌تواند بستر فعالیت افراد متخصص باشد. و باید زیرساخت‌هایی فراهم شود تا افراد جوان و متخصص در این مسیر قرار گیرند.”
آقای گیاهی در پایان از ضرورت برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی یک سوپر اپلیکیشن در کیش صحبت کردند. و ضعف محتوا در کیش را بسیار جدی دانستند. در این نشست مهمانان همراه درباره‌ی روند برگزاری نمایشگاه صحبت کردند و راهکارهای خود را برای بهبود آن ارائه دادند.
ضعف در استفاده از تکنوژی‌های به روز دنیا، ضعف در اطلاع‌رسانی‌ها پیرامون نمایشگاه، شرکت نداشتن شرکت‌های به نام کیش و … از سری انتقادات به نمایشگاه کیتکس بود.
مطالبه‌گری با آگاهی و منطقی، ضرورت تبدیل شدن به شهروند هوشمند برای داشتن شهر هوشمند از جمله مواردی بودند که درباره آن‌ها صحبت شد
لازم به ذکر است که این سری نشست‌ها سه‌شنبه هر هفته به همت شتابدهنده رادمان کیش برگزار می‌گردد. حضور همه متخصیص و علاقه مندان می‌تواند باعث رشد و شکوفایی اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی کیش باشد.