مجموعه پنگوئن
6 اردیبهشت ماه 1401

هم‌اندیشی کارآفرینان_در مسیر کارآفرینی

جلسه دوم از سری دوم نشست‌های در مسیر کارآفرینی در روز سه‌شنبه ششم اردیبهشت ماه ١۴٠١، توسط شتابدهنده رادمان کیش و به میزبانی مجموعه پنگوئن با راهبری آقای امیر میثم گیاهی برگزار گردید. در این جلسه میزبان تعداد زیادی از فعالین و علاقه‌مندان به کارآفرینی و مهمان‌های سخنران ویژه‌ای بودیم. راهبر جلسه آقای گیاهی جلسه را به شرح زیر آغاز نمودند.

سرعت رشد در کیش بسیار زیاد است. کیش خود یک mvp بزرگ است. ویژگی‌هایی که در کیش وجود دارد مثل معافیت‌های مالیاتی، اجایل بودن پروژه‌ها و باعث می‌شود که کیش جزیره‌ی فرصت‌ها باشد. امسال سال شرکت‌های دانش بنیان نامگذاری شده است. خود این نام، می‌تواند ایجاد فرصت یا تهدید باشد. تهدید از این نظر که ما نباید پشت نام‌ها پنهان شویم. ما باید واژه‌ها را دقیق دریابیم و به سازوکار آن‌ها توجه کنیم. استارتاپ یعنی خلاقیت، نوآوری، ابهام و قابلیت بزرگ شدن. دانش بنیان بودن، چند محور دانش، ریسک، عدم قطعیت، نوآوری و خلاقیت دارد، که دسته‌بندی و معرفی می‌شوند. بنابراین سراغ کمیت‌ها نروید. موفقیت یک کسب‌وکار زمانی مشخص خواهد شد که مصرف کننده و مشتری حاضر شود برای آن پول پرداخت کند.

خلاقیت ذهنی است و به عنوان یک ایده جرقه می‌زند. نوآوری، خلاقیتی است که اجرا می‌شود. کارآفرینی، خلاقیتی است که تبدیل به نوآوری شده و برنامه‌ی (plan) کسب‌وکاری گرفته که مدل درآمدی دارد.

آقای گیاهی ضمن تقدیر و تشکر از آقایان مهربان، مالکین مجموعه پنگوئن، برای میزبانی و اسپانسری نشست کارآفرینی از آن‌ها دعوت کرد تا توضیحاتی را درباره مجموعه پنگوئن ارائه دهند.

آقای مهربان:” با تمام سختی‌های موجود در مسیر ساخت مجموعه پنگوئن، امروز شاهد مجموعه‌ای بسیار جذاب و نمونه از لحاظ خدمات و طراحی هستیم. پارک برفی پنگوئن اولین و تنها پارک برفی در ایران است. مجموعه پنگوئن آمادگی همکاری و ارائه خدمات و برگزاری رویدادهای بسیاری را دارد.”

در ادامه آقای غریب، دبیر و عضو انجمن سرمایه‌گذاری کیش، مجموعه‌هایی مانند هتل ترنج، پارک آبی اوشن، مجموعه پنگوئن، مجموعه کاریز و… را تک برندهای کیش و ایران نامیدند. همچنین اضافه کردند:” کیش می‌تواند در گردشگری پیش‌رو باشد. با شناسایی مشکلاتی که سدی برای پیشرفت گردشگری کیش هستند، ارائه‌ی ایده‌های خلاقانه و نوآورانه و اجرایی کردن آن‌ها و حذف مقررات دست‌وپا گیر، کیش خواستگاه خوبی برای سرمایه‌گذاری خواهد شد. در حال حاضر بزرگترین فرصت، جام جهانی قطر است که می‌تواند بهترین موقعیت را برای اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری و تعامل با دیگر کشورهای همسایه مانند قطر بوجود آورد.”

آقای صدوق مالک و مدیرهتل ترنج، از دیگر مهمانان سخنران این نشست، ایجاد نگاهی نو در شناخت کمبودهای موجود و استفاده از خلاقیت برای برطرف کردن این کمبودها را شروع کارآفرینی دانستند.

آقای گیاهی ادامه دادند: ” آقای سورنا ستاری می‌گویند، من در ابتدا گمان میکردم که پیشرفت یک کشور مقوله‌ای سخت‌افزاریست، بعد‌ها گمان میکردم که این یک مقوله‌ی نرم‌افزاریست، اما حالا می‌دانم که رشد و پیشرفت یک کشور مقوله‌ای فرهنگیست. با توجه به این گفتار تا زمانی که فرهنگ کشور ما با فرهنگ کارآفرینی و نوآوری همسو نشود، اتفاقی نخواهد افتاد. باید این موضوع را درک کنیم که روح هر بیزینس، کارآفرین آن است و هر کسب‌وکاری شبیه کارآفرین خود خواهد شد.”

آقای اروند طباطبایی متخصص IOT از مهمانان این نشست، مواردی را درباره‌ی دنیای اینترنت اشیا توضیح دادند:” اکنون در چهارمین انقلاب صنعتی دنیا هستیم که سه تای قبلی تاثیرات زیادی را بر زندگی بشر گذاشتند. حال در این عصر باید اینترنت اشیا را دریابیم و آگاه باشیم که دیر یا زود همه‌ی کسب‌وکارها باید این قابلیت را داشته باشند. از روند رشد اینترنت در ایران بیست سال می‌گذرد. خارق‌العاده‌ترین فناوری‌ها ناگهان وارد زندگی می‌شوند و به یک نیاز اصلی تبدیل می‌شوند که اینترنت یکی از این اتفاقات است. از این رو کیش به عنوان نماد شهر هوشمند و با توجه به زیرساخت‌هایی که داردد یا می‌تواند داشته باشد، بستری برای فناوری IOT است. IOT یعنی جمع‌آوری داده‌ها، تبدیل کردن آن‌ها به یک بانک داده، آنالیز داده‌ها و در نهایت تصمیم‌گیری مطابق با‌ آنالیزها.”

با توجه به صحبت‌های آقای طباطبایی آقای گیاهی از اهمیت دنیای آی‌تی در ایران صحبت کردند.” در حال حاضر بیش از صد ملیون گوشی هوشمند در ایران وجود دارد و سالانه بیش از دوازده میلیون گوشی هوشمند وارد کشور می‌شود. فرصت‌ها را دریابید و ایده‌ها را اجرایی کیند. در حال حاضر این مجری ایده‌ها هستند که اهمیت دارند نه خود ایده‌ها. و اکنون سرمایه‌گذاران، VC‌ها و… روی مجری‌های ایده‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند نه ایده‌ها. “

آقای امیر غیاثی فرد متخصص پرسونال برندیگ در این جلسه با توجه به ترند جدید و اخبار ایلان ماسک، درباره‌ی اهمیت دیتا صحبت کردند:” همه‌‌ی ما از موتور جستجوگر گوگل، شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و اینستاگرام استفاده می‌کنیم ولی آیا برای استفاده از آن، هزینه‌ای پرداخت می‌کنیم؟! دلیل این اتفاق چیست؟ دلیل آن، جمع‌آوری دیتا و ساخت تجارت آینده است. در آینده دیتا حکم می‌کند و دارایی در دنیای جدید دیتا است. کافیست یک پایگاه داده داشته باشید که توسط آن شناخته شوید و جامعه‌ی خود را داشته باشید. امروزه با اصلاحاتی مانند بلاکچین، IOT و … روبرو می‌شویم که باید آن‌ها را دریابیم چرا که دیر یا زود، اشیا نیز برای خود سوشال مدیا خواهند داشت!”

در ادامه با توجه به صحبت‌های آقای غیاثی‌فرد آقای گیاهی به این نکته مهم اشاره نمودند که دیتا چاه نفت است. اگر در حال حاضر بستری برای خود یا بیزینس خود برای ارائه شدن ندارید، روزهای آخر عمر بیزینس شماست! ایشان تولید محتوا را مانند دستگاه چاپ پول دانستند.

آقای امام معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش، از مهمانان این نشست درباره‌ی طرح جامع توسعه‌ی شهر زیبای کیش به شرح زیر صحبت کردند.” در این طرح بر دو اصل توسعه گردشگری و تجارت تاکیید شده که تا امروز همه‌ی سرمایه‌گذاری‌ها و رشد شهر کیش در این راستا است. ما بر اصل تحقیقات بازار و شناخت نیاز مشتریان تمرکز می‌کنیم. در طرح فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سال 97، 640 عنوان ایده سرمایه‌گذاری مطرح شد. پس از جمع‌آوری داده‌ها و تبدیل کردن آن به یک دیتابیس و آنالیز کردن آن  360 طرح را  میان چهار شرکت مشاور سرمایه‌گذاری تقسیم کردیم. وظایف این شرکت‌ها تدوین طرح توجیهی و مطالعات امکان‌سنجی و مطالعات بازار بود، که در نهایت به 51 عنوان فرصت سرمایه‌‌گذاری رسیدیم، که در قالب یک کتاب منتشر شد. نمونه‌هایی از این طرح‌ها بوم‌گردی، هتل شناور، Air taxi، طرح‌های صنعتی و… هستند. همچنین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در جام‌جهانی قطر را دریابید. با توجه به تفاهم‌نامه‌هایی که با کشور قطر انجام گرفته است، فرصت‌های گردشگری، اقامتی، تفریحی و… زیادی وجود دارند.

آقای گیاهی درباره‌ی تولید محتوا در گردشگری و اهمیت آن صحبت کردند. و محتوای هدایت‌گر در گردشگری را محتوای دارای مدل درآمدی دانستند.  

آقای کتابفروش مدیرعامل شرکت کارنو، تشریح کردند:” نوع کسب‌وکارها دستخوش تغییرات زیاد و رو به رشدی است. ما نیاز داریم که برای جلوگیری از حذف شدن، خود را با فناوری و اقتصاد روز دنیا انطباق دهیم. برای جلوگیری از فرصت سوزی‌ها شرکتی برای سرمایه‌گذاری و رشد تاسیس کردیم که مشتاقانه پذیرای طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه‌ی شما هستیم.”

در آخر آقای گیاهی چند کسب‌وکار از جمله لجستیک، گیم، بازار ماهی و متصل شدن آن به لجستیک و تولید محتوای گردشگری را از سری فرصت‌های سرمایه‌گذاری نام بردند.

از آنجایی که یکی از اهداف برگزاری این رویداد، شبکه‌سازی میان افراد حاضر است، این امر در مهمانی افطار پس از اتمام جلسه انجام شد.

لازم به ذکر است که این سری رویدادهای کارآفرینی سه‌شنبه‌ی هر هفته با راهبری آقای امیرمیثم گیاهی مدیر اجرایی شتابدهنده رادمان کیش برگزار می‌گردد.