مرکز نوآوری کیش
12 اردیبهشت ماه 1401

نشست تعاملی در مسیر کارآفرینی با حضور مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش

سومین نشست از سری دوم نشست‌های تعاملی “در مسیر کارآفرینی”  روز دوشنبه 12 اردیبهشت 1401، توسط  شتابدهنده‌ی رادمان کیش و با  راهبری مهندس امیرمیثم گیاهی برگزار گردید.

این رویداد با حمایت آکادمی یادگیری فن آفرین و در مرکز نوآوری کیش با حضور جمع کثیری از فعالان و کارآفرینان جزیره کیش برگزار گردید.

در این نشست داستان جذاب زندگی کارآفرینی آقای هدایت‌نژاد بنیانگذار دامونان کیش را شنیدیم. آقای امیرغیاثی‌فرد متخصص حوزه برندینگ، آقای پرویز عطایی رئیس اداره نوآوری کیش، آقای حسین خسروی مدیرعامل سرمایه‌گذاری ادونچرز و هم‌بنیانگذار ویکست از سخنرانان این رویداد بودند. همچنین آقای مهدی کشاورز مدیرعامل سازمان منطقه‌ آزاد کیش  به عنوان مهمان و سخنران ویژه در این جلسه حضور داشتند.

در ابتدای جلسه آقای امیرمیثم گیاهی، با توجه به تعداد زیاد افراد حاضر در جلسه ضمن تشکر از آن‌ها، دلیل این استقبال پرشور را کارآمد بودن این سری نشست‌ها دانستند. ایشان بیان نمودند:” سری نشست‌های تعاملی در مسیر کارآفرینی در سال 1400 به تعداد سی جلسه برگزار گردید. هدف از سری نشست‌ها آموزش مفاهیم پایه‌ی کارآفرینی، ایجاد فرهنگ و تفکر کارآفرینی و آشنایی افراد با اکوسیستم نوآوری و استارتاپی بود. ما تمام تلاش خود را در راستای تعریف و شناخت این فرهنگ در شهر زیبای کیش انجام دادیم و تا امروز این تلاش مثمر ثمر بوده‌است. در حال حاضر شتابدهنده‌ی رادمان کیش، تنها شتابدهنده تخصصی ثبت شده در منطقه آزاد کیش و مستقر در مرکز نوآوری، که در حوزه‌های شهر هوشمند و تجارت الکترونیک پذیرای استارتاپ‌های نوپا است. تاکنون عملیات سرمایه‌گذاری را برای دو استارتاپ، “به‌اینه” و “تفکیکان” در حوزه‌ی شهر هوشمند و محیط زیست  و استارتاپ “سرای شهزاده” در حوزه‌ی تجارت الکترونیک انجام داده‌ایم. امید داریم که این روند در سال جدید رشد بیشتری داشته باشد و شاهد حضور تیم‌های استارتاپی از شهر کیش باشیم. ما برای نهادینه شدن کسب‌وکار آنلاین همواره تلاش می‌کنیم.”

در ادامه سرکار خانم زهره شریفیان بنیانگذار آکادمی یادگیری فن‌آفرین ، توضیحاتی را پیرامون تاسیس این آکادمی به شرح زیر بیان کردند:” در دو سال گذشته، با تمرکز بیشتری که بر شهر کیش برای شناخت ضعف‌ها و بسترهایش داشتیم، متوجه فقدان آموزشی در حیطه‌ی مهارت های نرم شدیم و فن‌کافه را محلی امن برای یادگیری افراد قرار دادیم. در این مدت ایونت‌ها و کارگاه‌های برگزار کردیم. در فصل اخیر از این سری رویدادها، داستان زندگی کارآفرینان موفق را شنیدیم. به داستان‌های فراز و نشیب‌های زیادی گوش سپردیم و از تجربه‌ی آن‌ها در زندگی بهر‌ه‌مند شدیم. امیدواریم که در این مسیر با همیاری و همکاری همه‌ی علاقه‌مندان بتوانیم گام‌های موثرتری برداریم.”

آقای امیر غیاثی‌فرد متخصص برندینگ، سخنران این نشست درباره‌ی اهمیت کسب‌وکارهای آنلاین و تغییر روند زندگی انسان‌ها بعد از کرونا صحبت کردند:” شاید قبل از کرونا داشتن یک کسب‌وکار آنلاین نیاز محسوب نمیشد ولی این بیماری علاوه‌بر تاثیر بسیار زیادی که بر روی تفکر و روند زندگی ما داشت، بیشترین تاثیر را روی نوع کسب‌وکارها گذاشت. امروزه داشتن کسب‌وکار آنلاین یک نیاز اساسی است و این روند رو به رشد است. ما امروزه باید خود و کسب‌وکارهایمان را با تکنولوژی گره بزنیم. دنیای امروزی دنیای اطلاعات و داده است. شما باید حداقل یک مدیا و مکان برای ارائه‌ی خود و کسب‌وکار خود داشته باشید. حال توانایی معرفی خود از توانایی‌هایتان مهم‌تر است.”

آقای گیاهی تجدید نظر در نگاه‌ها و اضافه کردن اندیشه نوآورانه، در زندگی و کسب‌وکار را از ارکان مهم دانستند.

آقای هدایت‌نژاد، بنیانگذار دامونان کیش از مسیر سخت و پر تلاطم زندگی کارآفرینی خود گفتند. ایشان عشق و علاقه‌ی خالص به صنعت نان را عامل تاب‌آوری در سختی‌ها و موفقیت خود تا این لحظه بیان کردند:” از دوران کودکی که مادرم نان میپخت، این فرآیند برای من بسیار جذاب بود. ورود من به صنعت نان، در واحد بسته‌بندی نان بود. در آن سال‌ها با شرکت‌های بزرگ نان سحر و بهنان، با تمام سختی‌های موجود همکاری کردم. ولی عشق و علاقه‌ی دیرینه‌ی من به این صنعت باعث شد تا پا به عرصه‌ی یادگیری بگذارم و تا امروز مهارت‌های بسیاری را برای پخت نان مخصوصا نوآوری در پخت نان به کار ببرم. در طول این سال‌ها برای یادگیری فن و مهارت، به کشورهای زیادی رفتم و در ورکشاپ‌های بسیاری شرکت کردم. مدارک بین‌المللی کسب کردم و توانمندی‌های خود را در تولید نان با کیفیت افزایش دادم. با سختی‌های بسیار و کارهای متفرقه هزینه‌ی یادگیری و خرید دستگاه‌های جدید را پرداخت کردم. اکنون با توجه به هزینه‌های بالای ملک در شهر کیش، نیازمند مکانی هستم تا با خیال آسوده نان با کیفیت تولید کنم و با حذف واسطه‌ها و حمل‌ونقل و کاهش نگهداری نان، بهترین و با کیفیت‌ترین نان را از کارگاه به مردم عزیز تقدیم کنم. در این راستا از مسئولین سازمان منطقه آزاد کیش کمک می‌خواهم.”

آقای عطایی معاون اداره نوآوری کیش ضمن تشکر از مهندس گیاهی و شتابدهنده رادمان کیش و تمامی افرادی که برای زیست بوم کیش تلاش می نمایند، برای برپایی این سری نشست‌ها، این رویدادها را بسیار ارزشمند دانستند و ضمن تشکر از آقای کشاورز برای حضور در این محفل به معرفی شرکت‌های حاضر در مرکز نوآوری کیش پرداختند. ایشان اظهار داشتند:” تاکنون تلاش‌های بسیاری برای روند رشد و رونق این شرکت‌ها صورت گرفته است که نیازمند توجه و حمایت بیشتر از سمت سازمان منطقه آزاد کیش هستیم. حلقه‌های گم شده بین دانش، ارزش و صنعت باید پیدا شوند تا عامل نگهدارنده‌ی رشد اکوسیستم کارآفرینی و استارتاپی کیش برطرف شود.”

آقای خسروی هم بنیانگذار ویکست، کیش را شهر فرصت‌ها نام بردند و تشریح کردند:” تلاش‌های بسیاری برای شناخت بسترها و زیرساخت‌های موجود در جهت راه‌اندازی یک هاب بزرگ نوآوری و تولید محتوا در کیش انجام داده‌ایم. این شهر می‌تواند پایگاهی برای ارائه‌ی یک شهر نوآوری باشد. ما در این زمینه اقداماتی را انجام داده‌ایم و از این پس نیازمند حمایت‌ها و همکاری تمامی دوستان هستیم.”

آقای کشاورز مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، ضمن تشکر از برگزاری این نشست، بیانات خود را به شرح زیر اظهار نمودند:” عنصر علم، بسیار راه‌گشا است. همواره سعی کنید با تاکید بر علم، توجه به قوانین کلان و واقعی قدم بردارید. بر مثلث دانش یا هرم دانش تاکید کنید. این هرم بر داده‌ها و اطلاعات در گذشته و خرد و دانش حال و آینده پایه‌گذاری شده‌است. ما در تلاش هستیم تا چرخه‌ی PDCA (Plan، Do، Check، Act) را اصل و اساس کار گروهی خود در سازمان قرار دهیم و از افراد توانمند در این چرخه در جایگاه‌های تخصصی استفاده کنیم. از سری برنامه‌های تیم ما، تغییر آداب و اصلاح ساختار و رفتار سازمانی در جهت بهبود فرآیند انجام کار‌ها و تسریع بخشیدن به آن‌ها است. در این مسیر همواره از شما می‌خواهیم که متکی بر علم، کار گروهی را اصل قرار دهید و در جهت رسیدن به موفقیت گام بردارید و مطمئن باشید که اگر قدمی بردارید موفقیت حتمی است.”

در ادامه جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و حاضرین در جلسه به بیان مطالبت و دغدغه‌های خود پرداختند.

لازم به ذکر است که این سری رویدادها هر سه‌شنبه با حمایت شتابدهنده‌ی رادمان کیش و راهبری آقای امیرمیثم گیاهی هم‌بنیانگذار و مدیر اجرایی شتابدهنده، ساعت 17 الی 19 در محل مرکز نوآوری کیش برگزار می‌گردد.